Commercieel Team Rijnvicus van start

Nieuws / 7 maart, 2022

Onlangs startte binnen Rijnvicus een nieuw team, het Commercieel Team. Het team bestaat uit 7 enthousiaste medewerkers.

Teamleider Chantal Ekkel: ‘De behoefte aan een centraal commercieel team bestond al een tijdje. Het Commercieel Team houdt zich bezig met alle verkoopactiviteiten van Rijnvicus die bijdragen aan onze missie: een modern en duurzaam sociaal ontwikkelbedrijf zijn en blijven. Mooie producten maken, het aannemen van werk van derden wat onze medewerkers oppakken, of het realiseren van diensten zoals groepsplaatsingen -en detacheringen bij werkgevers.’

De circulaire hub

Mooi duurzaam project

‘Een goed voorbeeld van een duurzaam project waar wij een pilot mee draaiden is de circulaire hub’, aldus Yori Lieuwes, accountmanager. ‘Medewerkers van Rijnvicus halen reststromen (koffiedrab en koffiebekers) op bij ondernemers in Alphen aan den Rijn en omstreken. Vervolgens wordt dit samen met onze partners weer verwerkt tot nieuwe producten. Zo creëren wij zinvol, eerlijk werk voor onze mensen en brengen duurzaamheid en duurzame inzetbaarheid bij elkaar.’

Hoe gaat dit team het verschil maken?

Yori: ‘Wij willen samen met de ondernemers een waardevol partnerschap creëren. Door goed opgeleid personeel aan te bieden, nemen we werk uit handen tegen een eerlijke prijs en goede condities. De circulaire hub is daar een mooi voorbeeld van. Maar je kunt ook denken aan opleidingstrajecten bij werkgevers die met personeelstekort te maken hebben, bijvoorbeeld in de bouw en techniek. Meedenken met deze ondernemers en uiteindelijk een mooie samenwerking te creëren met een gezamenlijk voordeel, dat is onze missie!’

Wat zijn jullie doelen voor 2022?

Milieuteken in koffiebonen

‘Naast het aangaan van duurzame partnerschappen, willen wij ook minimaal 2 nieuwe werksoorten onderbrengen bij Rijnvicus. Deze werksoorten dragen bij aan de ontwikkeling van onze werkzoekenden zodat ze een baan voor de toekomst vinden. De Circulaire Hub is een succes en wordt nu geïntroduceerd als een nieuwe werksoort binnen de organisatie. Maar je kunt ook denken aan bijvoorbeeld (voedsel)productie, archiefbeheer, post sorteren en bezorgen’.

Chantal vervolgt: ‘Daarnaast willen wij samen met het Werkgeversservicepunt maatwerk leveren aan onze werkgevers. Zo gaan we samen met werkgevers kijken waar een structurele behoefte ligt. En hoe wij daarin kunnen bijdragen door bijvoorbeeld onze werkzoekenden op te leiden en te ontwikkelen. Wij worden gezien als een gewaardeerd dienstverlener en dat willen we verder ontwikkelen.’

Lastige arbeidsmarkt

De markt voor werkgevers is op dit moment behoorlijk lastig. Yori vertelt: ‘Je kunt als werkgever eigenlijk niet meer ‘achteroverleunen’ en wachten tot de perfecte werkzoekende zich aandient. Kijk daarom eens verder dan je standaardprofiel en benader een andere doelgroep voor je vacature.

Bepaalde competenties en vaardigheden zijn wellicht prima aan te leren. Wij werken inmiddels met veel enthousiaste werkgevers samen die het roer al hebben omgegooid. Zij vertellen andere ondernemers hier graag meer over. Het Commercieel Team kan deze verbinding tot stand brengen en hierbij adviseren. Wij geloven namelijk in kennis, succesverhalen en ervaring uitwisselen. Wij gaan graag met je in gesprek over socialer ondernemen en wat dit voor jouw bedrijf op kan leveren.’

Succesverhalen

Esther van der Knaap, adviseur SROI: ‘De focus ligt vaak op wat niet goed gaat. Wij vinden succesverhalen belangrijk. Tijdens de Week van het Werk reiken we de Hartstikke Sociaal Bokaal uit. Zo zetten we de socialere ondernemers in het zonnetje. Dit zijn ondernemers die gebruik maken van onze diensten en medewerkers. Maar ook ondernemers die werk bij ons inkopen of werkervaringsplaatsen bieden aan onze mensen voor wie de afstand tot werk net iets uitdagender is’.

(Terugkeer) medewerkers

Esther houdt zich ook bezig met SROI, Social Return on Investment. ‘Dat houdt in het kort het volgende in. De gemeente zet een opdracht uit via een aanbesteding. Met het bedrijf naar wie de gunning gaat stellen we een contract op. In dat contract staat een SROI-paragraaf. Dat betekent dat de opdrachtnemer verplicht is om een sociale bijdrage te leveren aan de gemeenschap. Bijvoorbeeld door een of meerdere werk- of stageplekken te creëren voor mensen die wat extra ondersteuning kunnen gebruiken op weg naar werk. Of bepaalde diensten/producten af te nemen bij een sociaal werkbedrijf.’

Nieuwe website

Chantal: ‘Bij alle ontwikkelingen en vooruitgangen vonden wij ook dat onze website een nieuw jasje verdiende. Een moderne website waar alle informatie goed en duidelijk vindbaar is. Want een goede samenwerking begint toch allemaal met duidelijke en transparante communicatie.’

Jaarwisseling 2022-2023; wanneer zijn jullie tevreden?

‘Als op 31 december 2022 de kurken knallen dan ben ik tevreden als het Commercieel Team niet meer weg te denken is binnen Rijnvicus, en bij de ondernemers in de regio. Met als doel natuurlijk dat mooie projecten tot stand zijn gekomen die onze medewerkers en werkzoekenden echt verder brengen in hun ontwikkeling,’ sluit Chantal af.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Mail dan naar sales@rijnvicus.nl en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Alle berichten

Gerelateerd Nieuws

Rijnvicus verduurzaamt het pand

Het Rijnvicus pand krijgt steeds meer een duurzaam jasje. De afgelopen weken zijn er veel werkzaamheden verricht in en om het gebouw. Alles om…

Nieuws
RV verduurzaamt het pand

Lunchroom De Verrassing bestaat 10 jaar!

Op woensdag 12 april kreeg Belinda Martens, locatiemanager van lunchroom De Verrassing een telefoontje van het Alphens Nieuwsblad. Marieke Roggeveen, journalist vertelt: 'Ik heb…

Artikel
Team van De Verrassing zwaait buiten, voor hun logo